کشف لاشه پلنگ بالای دکل برق

گروه کوهنوردی و طبیعت گردی اوج فرخ شهر

در این وبلاگ با برنامه ها و گزارشات کوهنوردی گروه و همچنین مسایل آموزشی کوهنوردی آشنا می شویم.

کشف لاشه پلنگ بالای دکل برق

سجاد خرم زاده
گروه کوهنوردی و طبیعت گردی اوج فرخ شهر در این وبلاگ با برنامه ها و گزارشات کوهنوردی گروه و همچنین مسایل آموزشی کوهنوردی آشنا می شویم.

کشف لاشه پلنگ بالای دکل برق

 محیط بانان اداره محیط زیست شهرستان تربت جام لاشه یک پلنگ بالغ را بالای دکل برق فشار قوی پیدا کردند.

 به گزارش سبزپرس، محیط بانان که در ابتدا تصور می کردند که پلنگ به دلیل بالا رفتن از دکل برق دچار برق گرفتگی شده است، پس از بررسی دقیق صحنه متوجه شدند که پلنگ بر اثر اصابت گلوله کشته شده است!
 
این دکل برق در کیلومتر 60 جاده تربت جام به تایباد قرار دارد و طبق بررسی های محیط بانان احتمال آن وجود دارد که پلنگ به خاطر ترس و فرار از دست شکارچیان به بالای دکل برق پناه برده است.
 
ناصری، مسئول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی درباره این واقعه به خبرنگار ما گفت:
 
"طبق بررسی محیط بانان، در بدن این پلنگ آثار اصابت چهار گلوله به چشم می خورد که احتمالا پلنگ از ترس شکارچیان غیرمجاز و یا دامداران از دکل بالا رفته و همانجا کشته شده است."
 
او همچنین درباره مشخصات پلنگ کشته شده تصریح کرد:
 
"این لاشه که دو روز قبل پیدا شد، متعلق به پلنگ نر است و به نظر می رسد که هشت ساله باشد."
 
ناصری از تحقیقات محیط بانان درباره عاملان شلیک به این پلنگ و جزئیات بیشتر واقعه خبر داد.
 
از ابتدای سال جاری تا کنون، دستکم 10 پلنگ در ایران بر اثر تصادف و یا شکار غیرمجاز از بین رفته اند و به نظر می رسد مهمترین تهدید برای جمعیت پلنگ در ایران، ضعف آگاهی جوامع محلی درباره پلنگ است.
 
 
 
 
 
 
جریمه شکارچی پلنگ روی دکل برق معادل قنداق یک تفنگ
 
 
 
به گزارش روابط عمومی محیط زیست خراسان رضوی شکارچی متخلف، به استناد بند الف ماده۱۲ قانون شکار و صید، که سال گذشته اقدام به شکار یک قلاده پلنگ کرده بود، به پرداخت صد هزار تومان جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.با توجه به اوراق و محتویات پرونده و گزارش اولیه و تحقیقات به عمل آمده توسط پلیس آگاهی تایباد از شهود و مطلعان و صورتجلسه کشف جنازه پلنگ کشته شده بالای دکل برق و اظهارات و اقراریه صریح متهم، این رای صادر شد.
 
مدیر کل اداره محیط زیست خراسان رضوی گفت: سال گذشته یکی از دامداران منطقه به دلیل حملات پلنگ به گوسفندان با اسلحه ساچمه ای پلنگ را نشانه رفته و با توجه به مسطح بودن منطقه و در پی یک تعقیب و گریز طولانی، پلنگ ناگزیر به پناه بردن به یک دکل فشارقوی برق به ارتفاع ۲۰متر می شود.
 
وی اظهار داشت:  در پی تماس دامدار با متهمان اصلی این پرونده، عاملان در منطقه حاضر می شوند و به کمک نور چراغ قوه و با اسلحه به پلنگ شلیک کرده و آن را تلف می کنند.لاشه پلنگ مزبور تا فردا صبح بر بالای دکل برق مانده و سرانجام به کمک مسئولان شرکت برق تایباد و ماموران گارد اجرایی حفاظت محیط زیست تایباد به پایین انتقال یافت.
آقامیری با اشاره به این که این ضایعه شاهدان ماجرا را به شدت متاثر ساخته و انگیزه ای برای دستگیری عاملان این سانحه بوده است، تصریح کرد: ضرر و زیان ناشی از این اتفاق ۱۶میلیون ریال برآورد شده است.
دیده بان حقوق حیوانات: در حالی که ضرر و زیان وارده به طبیعت به خاطر این حرکت شنیع ۱۶ میلیون ریال بر آورد شده.
در بازار قاچاق کشور برای یک پوست پلنگ تا ۵ میلیون تومان پول پرداخت می شود. با این اوصاف حتی در صورت دستگیری و برخورد قضایی شکار و قاچاق پوست این حیوان زیبای حمایت شده به شدت سود آور است!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




موضوعات مرتبط: محیط زیست ، جانوران ، ،
برچسب‌ها:
تاريخ : پنج شنبه 17 آذر 1390برچسب:, | 10:38 | نويسنده : سجاد خرم زاده |